lauantai 9. helmikuuta 2013

Yksityisen ja julkisen raja-aitoja hakemassa

Minua on pyydetty kirjoittamaan matkaltani blogia, jotta työkaverini, ystäväni ja muut tutut voisivat seurata, missä menen. Ja mitä minulle kuuluu. Ongelma on kuitenkin se, etten halua, enkä voi kirjoittaa blogia, jonka voisin jakaa kaikille. Kirjoittajana uskon jonkin tasoiseen raakaan rehellisyyteen, vaikka tiettyjä asioita toki sensuroinkin tai kevennän. Ainakin itsestä kirjoittaessa pitää olla rehellinen, muuten koko idea jää aika torsoksi. Muiden ihmisten kohdalla yritän olla tarkempi, mitä heistä kirjoitan.

Hieman ehkä harmittaa, että olen valinnut niin yksityisen linjan. Toisaalta minua ei huvita kirjoittaa pelkkää matkapäiväkirjaa, jossa kuvaan paikkoja ja tapahtumia. Kyse on paitsi matkasta, myös prosessista. Ehkä konkreettisin ongelma on suhteeni työhön, enkä voi avoimesti tilittää motivaatio-ongelmiani. Pakko ajatella paitsi nykyistä, myös hieman tulevia työnantajia, vaikka kuulostaakin laskelmoivalta ja tylsältä. Suomi on niin pieni maa ja ala, jolla työskentelen aika suppea. Suhteilla on hyvin iso merkitys, ja kaikki osaavat kyllä käyttää googlea.

On myös läheisiä ihmisiä, jotka lukevat blogiani ja iso joukko niitä, jotka eivät tiedä sen olemassaolosta. Eksälleni en mistään hinnasta jakaisi tekstejäni, koska en halua satuttaa häntä kommenteillani. Vaikka kuinka haluaisin olla paljas ja puhtaasti oma itseni suurimmassa osassa ihmissuhteitani, voi blogin intimiys on kuitenkin vähän liikaa. Huolimatta suoruudesta, olen silti pajon vähemmän mielen pimennoissa ja omissa möröissä kuin neljä vuotta aiemmin. Ehkä varjelen turhaankin ajatuksiani.

Blogissa antoisinta oman kirjoitusprosessin lisäksi ovat uudet ihmiset, jotka kommentoivat ja lukevat. Useimmiten blogi löytää ainakin pienen joukon samanhenkistä yleisöä. Ihmisiä, jotka jakavat samaan aikaan jotain samoja tai ainakin samansuuntaisia mietteitä. Kun kirjoitin aiempaa blogia, monet terapiassa käyneet tai juuri aloittaneet ihmiset kommentoivat. Tutustuin myös blogini kautta uuteen ihmiseen, josta tuli sittemmin läheinen ystäväni. Se oli huikeaa.

8 kommenttia:

  1. Maaliskuussa oot siis tänne etelään päin tulossa? Pysytkö Goalla tai länsipuolella koko ajan vai onko tarkoitus pyöriä muuallakin etelässä?

    VastaaPoista
  2. Tässä on se hupaisa yhteensattuma, että mä itse asiassa aloitan etelästä, koska menen sitten Varanasiin ja Nepaliin huhtikuussa jossain vaiheessa. Goa joogatreffit on alustavasti sovittu huhtikuun alkuun. Mulla on lento Colomboon 4.3. ja olen ilmoittautunut Ashtanga Lankalle vähäksi aikaa. Yksi tuttuni on käynyt siellä ja kehui paikkaa. Haluan kuitenkin myös joogata, joten yritän optimoida joogakohteita matkalleni. :) Sitten olisi tarkoitus valua Intian puolelle ja kohti Goaa. Milloinkas sä olit lähdössä Suomeen?

    VastaaPoista
  3. Olisin aluperin halunnut lähteä jo tammikuussa, jolloin olisin ollut Intiassa pidempään. Nyt kun pääsen lähtemään vasta maaliskuussa, alkaa etelässä olla aika tukalaa jo huhtikuussa. Eli kannattaa aloittaa etelästä. Olen ollut Keralassa joogareissulla 2008 eli länsipuolella olen pyörinyt ja ajattelin skipata tällä kertaa Keralan. Juurikin ajan ja säiden takia.

    VastaaPoista
  4. Ihan fiksua varmasti aloittaa etelästä, mä olen kanssa ymmärtänyt että täällä riittää lämpöä kun alkaa kesä lähestymään. Nyt jo huomaa lämpötilan nousseen tammi-joulukuusta, varsinkin yölämpötilan. Itse en ennen ole Intiassa ollut mutta mulla oli jo tukalat olot syys-lokakuun vaihteessa kun tulin tänne, tuolloin oli ihan järkyttävän kova kosteusprosentti ja +37 päivittäin.
    Mulla on lento 27.3. ja se lähtee Chennaista. Mun viisumi olisi ollut toukokuun lopulle voimassa mutta maahanmuuttoviranomaiset on tarkkoja viisumeista ja mulla kun on opiskelijaviisumi niin joudun häipymään täältä 6.4. mennessä. Kurssi siis loppuu 25.3. ja lähtö heti pari päivää sen jälkeen. Jos satut valumaan tänne Pondicherryn suuntaan niin ilmoita ihmeessä.
    Kovasti houkuttais itseäkin tuo reissaaminen, nyt on elänyt tässä niin säännöllistä elämää että ajatus lomasta houkuttais. Vähän niin kuin lomaa lomasta.

    VastaaPoista
  5. En ole vielä kovin tarkalla tasolla suunnitelmia tehnyt, mutta tarkoitus oli pysähtyä Chennaissa (kaikki Colombon lennot melkein tulee sitä kautta) ja sitten reissata vähän. Ihan kiva nähdä oikeaa Intiaakin, koska Goa sitä ei ihan ole. Olen sielläkin käynyt viime helmikuussa vuosi sitten. Mietin jotain Auronvillea, mutta en ole ihan varma sun blogin perusteella, onko se must nähdä vai vaan vähän outo. :) Kriittisintä on olla Nepalissa huhtikuussa ja Sri Lankalle mulla on tosiaan jo lento buukattu.

    VastaaPoista
  6. Tavallaanhan mulla on vaan aikaa, eli en ole halunnutkaan lyödä tiukasti mitään lukkoon. Mulla on siis lennot Bangkokiin, kun en ole suurin Delhin rakastaja, ja sieltä lento Colomboon. Lisäksi kesäkuussa Delhi on toivoton, pölyinen ja hikinen pätsi, eli en halua enää Filippiinien jälkeen palata sinne. Bangkok Sri Lanka on taas yllättävän lyhyt ja edullinen lento, eli olen järjestellyt niin, että olen Delhissä mahdollisimman vähän aikaa.

    VastaaPoista
  7. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  8. Joo laitan sulle mailia. Nyt kerrankin vähän hoppu töissä. Erikoista. ;) Anonymiteetin säilyttäminen on keskeisintä Googlen kannalta, ei niin olennaista muuten.

    VastaaPoista