torstai 4. huhtikuuta 2013

Viimeisten päivien oppiläksy: syö enemmän

Olen ollut jokseenkin vedoton älyllisesti viime päivinä, tuntenut itseni suorastaan vähän vajaaksi, keskustelujen käyminen on ollut raskasta jne. No tajusin sitten juteltuani joogaopettajan kanssa, että pitäisi ehkä syödä vähän enemmän. Teen kuitenkin melko raskasta harjoitusta ja uin joka päivä. Ja syön selvästi vähemmän kuin kotona. Olen ehkä laihtunut pari kiloa, mikä ei sinänsä haittaa, nostot ovat kevyempiä, mutta jos kääntöpuolena on hidastunut aivotoiminta, otan mielummin vähän isomman pyllyn. Noin kärjistettynä. Eli nyt sitten olen alkanut syömään pientä lounasta myöhäisen aamiaisen ja illallisen välillä. Kuumuudessa ei oikein tule nälkä, joten helposti päivällä tulee skipattua myös välipalat. No nyt sitten olen syönyt enemmän ja energitaso on ihan eri. Järki toimii taas kirkkaammin ja olen palannut asanoiden nimien opetteluun. Loppuliikkeiden nimet ovat erittäin mahdottomia. Mutta olen iloinen, että kyse oli vain energiatasoista, aloin tuntea itseni jo aika pihalla olevaksi.

Muuten pieni perheemme elää jonkinlaista lopun aikaa, sillä tämän viikon lopulla lähtee useampia ihmisiä. Minulla on lento ensi viikon puolessa välissä, torstai aamuna Intiaan, ja sitten lähden Nepaliin. Jotenkin vähän haikeaa jättää ihmiset, sillä meille on muodostunut aika tiivis, pieni porukka. Fred, paikan omistaja lähtee tänään takaisin Kaliforniaan, Casey, joogaopettaja ensi viikon lopulla takaisin Jenkkeihin. Jooga loppuu tämän sesongin osalta kokonaan ja jatkuu taas marraskuussa. Minä, Tiere (AUS) ja Arleigh (CAN) olemme täällä ainakin vielä ensi viikolla, Heather (UK) ja Stephen (NZ) lähtevät viikonloppuna. Virolainen Marija tulee takaisin vipasana retriitiltä maanantaina, joten ehtii olla kanssamme vielä hetken aikaa. Lisäksi puolalainen Izabelle ja hänen brittiystävänsä Vicky ovat täällä vielä ensi viikon puoleenväliin.

Verrattuna muihin joogaretriittipaikkoihin, joissa olen ollut, Ashtanga Lanka on kaikkein kodinomaisin. Johtuu pitkälti Fredistä, joka omistaa paikan ja hengailee vieraiden kanssa illat. Vastoin aiempia kirjoituksia, Fred on osoittautunut vielä vanhemmaksi, luulin häntä noin 70-vuotiaaksi, mutta onkin jo 75v. Voisin ehdottomasti tulle tänne uudestaan, vaikka tietysti ihmiset olivatkin eri. Houtskär retriittipaikkana on hyvin rento, mutta ihmisiä on paljon enemmän. Täällä ei oikein voi olla tutustumasta kaikkiin, ainakaan nyt kun meitä on enää pieni porukka jäljellä. Ja joogaopettajamme Casey on superkiva ja yhtälailla osa porukkaa. En tiedä, millaista täällä on Cathyn ollessa paikalla. Ainakin ihmisiä on selvästi enemmän, ja edistyneitä joogaajia on enemmän. Tällä hetkellä minulla on paikalla olevista ehkä pisin harjoitus, toisaalta saan siten myös aika paljon avustuksia ja huomiota, kun harjoitus kestää kauiten. Bakasana on hieman parempi, hypyt eivät tosin vieläkään kulje.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti